Uitleg van je plan

Ik wil mijn bedrijf of mijn idee presenteren aan de investeerders van de Grote Sprong. Wat is hiervoor nodig? Om je onderneming of idee te presenteren willen we een uitleg van je plan van je ontvangen.

Een uitleg van je plan is een informatieve presentatie waarin je je bedrijf of start-up op een aantrekkelijke manier presenteert aan mogelijke investeerders.

De regel is dat je dit in 15 minuten moet kunnen doen. Eigenlijk zijn het maar 10 minuten, want de investeerders moeten ook nog wat vragen kunnen stellen. De reden om je maar zo kort de tijd te geven is om jou je bedrijf kernachtig te presenteren. Niemand zit op een wollig verhaal van 1,5 uur te wachten.

Natuurlijk is het leuk om een originele presentatie te zien. Maar het is geen talentenshow. Het gaat om het bedrijf. Om de kansen die er zijn, en om jou als ondernemer.

Wat kan er allemaal in jouw uitleg van je plan staan?

Hieronder vind je een opsomming van zaken die je voor je bedrijf duidelijk in beeld moet hebben.

Het gaat je nooit lukken om dit in 10 minuten op een goede manier gepresenteerd te krijgen. Kies daarom de punten uit waarvan jij denkt dat een investeerder deze het belangrijkste vindt. Maar reken erop dat je over de andere punten ook vragen gaat krijgen.

Even voorstellen

Stel je zelf voor met relevante informatie. Dus: opleiding, ervaring en waar je goed in bent. Maar vertel gerust ook iets over wie je echt bent. We moeten tenslotte met elkaar gaan samenwerken, dus moeten we elkaar ook een beetje leren kennen. Ook is het goed om je team voor te stellen. Wat is het mooiste project dat jullie hebben gedaan? Vertel het ons. Wanneer je een start-up bent zonder trackrecord, vertel dan waar je trots op bent, wat je hebt bereikt of gemaakt.

Wat doet je bedrijf of wat is je idee?

Het businessplan

Om dit goed op papier te krijgen ben je waarschijnlijk flink wat tijd kwijt. Maar dat is goed! Denk goed na over ieder facet van je bedrijf, en heb hier een mening over. Het gaat niet om de mooiste volzinnen, maar het gaat om jouw idee, om jouw gedachten, jouw strategie en hoe je overal al over hebt nagedacht.

Besteed hier veel tijd aan!

  • Kernactiviteiten: Wat lever je of ga je leveren?
  • Klantsegment: Aan wie lever je? Aan wie wil je nog meer leveren? Met uitleg waarom je dit wil.
  • Waardepropositie: Wat doe je voor ze en waarom doe je dat?
  • Klantrelatie: Hoe omschrijf je de relatie tussen jou en de klant?
  • Kanalen: Hoe worden klanten benaderd? Hoe wordt contact gehouden?
  • Inkomstenstromen: Hoe ziet het verdienmodel eruit?
  • Wat is hiervoor nodig: Middelen: Welke belangrijke middelen (mens, materiaal, financieel) zijn beschikbaar in je bedrijf?
  • Wat voor een werkgever wil je zijn? Wat moet jouw werknemer vinden binnen je bedrijf?
  • Partners: Wie zijn de belangrijkste externe partijen en personen?
  • Kostenstructuur: Hoe ziet de kostenstructuur eruit?
  • Wat zijn je doelen (Omzet, winst, aantal klanten)? Wat is je strategie om deze doelen te halen?
  • Waar ben je als bedrijf heel goed in?
  • Waar zie je de kansen?
  • Wanneer mogelijk de volgende cijfers: Omzet en omzetontwikkeling, winst, groeicijfers, mening van de klanten, aantal werknemers en een prognose.

S.W.O.T. Analyse

In dit deel beschrijf je heel objectief waar je bedrijf goed in is en waar je bedrijf helemaal niet goed in is. De sterktes, zwakten, kansen en bedreigingen.

Waar liggen de kansen voor je bedrijf? En waar de bedreigingen? Maak dit allemaal zo concreet mogelijk.

Wees open. Ook over de zwakke kanten en de bedreigingen. Wanneer jij er al over nagedacht hebt, hoeven wij dit niet meer te doen. Dan kunnen we kijken naar de oplossingen hiervoor.

Wat wil je bereiken met De Grote Sprong?

  • Wat mis je nu binnen je bedrijf, of om je bedrijf op te starten, en wat zou je willen?
  • Wat is je plan?
  • En wat heb je nodig om dit plan te realiseren? Graag met de termijnen erbij waarin je de verschillende dingen wil realiseren.

Het maken van een bedrijfsplan, want dat is wat we eigenlijk van je vragen, is een hele klus. Maar als je het gedaan hebt ga je hier de vruchten van plukken.

Je hebt doelen geformuleerd waar je naartoe gaat werken, je hebt klantengroepen gespecificeerd waarop je je gaat richten, je hebt financiële doelen gesteld. Er is overigens niets zo veranderlijk als een bedrijfsplan. Dit moet je echt wel iedere 2 jaar herzien. Maar het belangrijkste is dat hij er komt!

Jouw uitleg van je plan

Voorstellen: Je bedrijf, jezelf en je team

Wat doet je bedrijf:

  • Kernactiviteiten
  • Klantsegmenten
  • Doelen
  • Prognoses

Waarom wil je je aansluiten bij De Grote Sprong?

Wanneer je jouw uitleg van je plan af hebt stuur je hem naar ikwaagdegrotesprong@degrotesprong.nl

 

Beoordeling

Wij beoordelen de uitleg van je plan en nemen binnen 14 dagen contact met je op.
Onze reactie kan zijn:

  • We nodigen je graag uit om je verhaal te doen op de eerstvolgende presentatie avond.

Of

  • Voordat we je kunnen uitnodigen willen we aantal zaken duidelijker naar voren zien komen in je uitleg van je plan, namelijk:

Of

  • Bedankt voor je inzending. Wij zien momenteel te weinig aansluitingspunten om je uit te nodigen voor de presentatie avond.

Vragen over de uitleg van je plan

Is het verplicht?

Moet het echt zo uitgebreid?

Ik kan slecht presenteren, maak ik dan wel een kans?

Wat doen jullie met mijn plan als we niet gaan samenwerken?

Kan ik uitleg van jullie krijgen wanneer ik niet word gekozen?

Word ik afgebrand als mijn inzending niet goed is?

Ik kom niet uit de gemeente Nunspeet. Kan ik wel meedoen?